03 June 2009

P.U.K.A.U...........

Assalammualaikum..

Bismillahirrahmanirrahim……..


Dalam zaman yang moden serba canggih ni pun masih ada ke orang yang mengamalkan ilmu sihir? contohnya pukau, santau n sebagainya????Jawapannya mestilah ya! Masih ada insan yang cetek rasa belas kasihan dan ilmu agamanya…

aku mintak simpang malaikat 44 jauhkanlah perkara2 sebegini terjadi kepada keluarga, kawan2 dan kenalanku..

storynya cenggini..
semalam, 2hb june 2009.
satu kejadian pukau telah terjadi di depan mata aku sendiri
mangsanya adalah 2 org rakan sekerja aku.

mase tu tgh ramai customer..

suddenly sorang mamat ni datang senyum2 nak tukar duit.. (gaya macam nak mengorat).
aku tatau die wat camane tapi yang pasti die main sentuh2 n biler die blah baru kawan aku sedar duit dalam kaunter die da berkurang.. n biler cek balik … duit short.. 550 n 350 setiap sorang..

apalagi.. menangis la member2 aku nih.. n aku hanya mampu tumpang simpati..
mmg tak gune punye orang makan duit hasil perbuatan syirik tu. Geram betul aku!
mujur aku tak terkena kalu tak.. bankrupt la den…

tapi malam tu pun aku short jg –rm10.. agak2 kene pukau gak ke eh???

So moralnya di sini, sentiasalah berhati2 walau di mana n apa jua yang dilakukan.. sebab benda2 syirik yang tak dapat dikesan dari mata kasar ni tak dapat dijangka dan sangat membahayakan.

Hadapilah dugaan dengan sabar.. pasti ada hikmah di sebalik sesebuah kejadian.

well semenjak aku menjawat jawatan “cashier” ni banyak mende yang aku belaja n tempuh.. terutamanya pasal naik turun harga barang n usaha aku meningkatkan benteng kesabaran menghadapi seribu satu ragam customer..

-ada yang kerek maen campak2 duit! Igt aku ni pengemis ke???
- Ada yang hampeh.. da tgk aku kira leklok lagi mau aku kire double.. marah harga mahal la.. abeh camano??
- Ada yang buat cubaan mencuri tapi tak jadi.. huhu
- Ada yang gatai.. da terang2 beli pampers, susu, n barangan baby sampe 2 troli. sempat lagi mengayat..

(macam lari tajuk je citer aku nih?? Hehhe)

Em… itulah pa’el manusia. Berbalik pada kejadian pukau tu, jangan biarkan hidup diselubungi misteri…

No comments: