19 June 2011

:: WhaT u GiV u GeT BacK ::

sesenang-senang hidup kita di dunia ni..
ader orang lagi senang dari kita..

sekaya-kaya kita rasa diri kita,
ader org yg lebih kaya dari diri kita..

kalau dah rasa diri tu cantik..
ade lagi yang lebey cantik sebenarnya

kalau rasa dilanda masalah yang besar..
ada lagi insan yang diduga masalah yang maha besarnya..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ok.. ape yang aku cube nak berceramah ni??
bukan berceramah.. tapi berkongsi..
since tgh cuti xd asimen xd ape nak dibuat..
ari2 on9 jek..
mengadap pesbuk smpai da tatau nk buat ape.. still mende yg sme..
so let i share sumthing yg boley kite jadikan teladan bersama..
insyallah.. =)

aku pernah ternampak member aku post kat pesbuk satu statement berbunyi :

Susah sekali melakukan kebaikan pada empat tempat:
– Memberi maaf ketika marah.
– Bersedekah ketika kesempitan.
– Menjauhi perkara haram ketika seorang diri.
– Berkata benar kepada orang yang ditakuti atau orang yang selalu menolong.

ehem..
mende ni buat aku menilai balik kehidupan yang aku lalui.


::~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 1. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~::
memang aku tak nafikan aku ni bley tahan baran...
lau ak tgh marah tu.. aku mmg rase macam nak maki2 biar puas hati aku
biar org tu plak rase macamne aku rase!
bile org mtk mf... sori la nak aku maafkan
siap leh cakap ~ bley blah!! (dalam hati je la) =p

pasal emosi tu kan..
baran ke ape ke.. kite leh kontrol sebenarnya
sbb itu diri kita..
semua org pernah lakukan kesilapan..
kalau ari ni org tu buat salah.. kita tak dapat maafkan.. marah sgt..
one day tibe turn kite buat salah..
bayangkan kalau kite tak dimaafkan??
c? nobody perfect..
sume org pernah melakukan kesilapan..
everybody deserve for a second chance =)


::~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 2. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~::


time xd duet plak huishh... huhu
jgn kate nak bersedekah kat org lain... bersedekah kat diri sendiri pon payah~
siap mintak belas ehsan dari mak abah lagi...
tp aku terfikir.. mase mak abah susah plak cmane?? =(
aishh.. teruk aku ni..

pasal sedekah.. pasal duit plak..
kalau kite rase kita ni da abeh sesak, ader org lagi yg lagi sesak dari kita..
bukan nye bile kite xd duet kite kene dermakan RM10k kat umah anak2 yatim ke..
mane nak dicekau duet kan?? huhu

mmg susah la nak mengeluarkan duit membantu org lain diwaktu kita kesusahan...
mak abah bukan senang sgt pon.. tapi bila aku ni memerlukan bantuan.. depe ader2 kan jugak nak membantu...
buat aku sedar~ sebenarnya bila kite tak "berkira" dgn rase ikhlas..
nanti rezeki tu pon takkan berkira dgn kita.. lagi banyak rezeki tu dtg membalas..
so jgn la kite simpan2 duit tu sgt...tapi bukan lah kate suruh membazir pulak..
paham2 la yek..


::~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 3. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~::


bile time sorang2.. jauhi perkara haram??
hehe len macam jek..
tapi lau aku.. bese la.. lau aku sorang2 dalam opis la contoh..
siyes aku bukak lappy men gem.. kejap2 je buat keje..
lau la aku tgl sorang je dalam dewan pekse.. siyes aku bukak buku.. lau ader jawapan yg ak tatau.. ehhehe...

susah.. memang susah nak mendisiplinkan diri..
tapi untuk mendapatkan keberkatan.. kita kene jujur dengan diri sendiri
so nak taknak kite kene latih diri kita..
fikirkan tanggungjawab n lakukan sesuatu tu dgn ikhlas..
n yg penting igt... walaupon kiter rase kite sorang2.. xd org nampak lau buat ape pon..
tapi Allah swt tu kan ade.. die nampak.. so beware ur behaviour... huhu ;)


::~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 4. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~::


berkata benar pd org yg ditakuti...
tmbah lagi lau kebenaran tu akan mengakibatkan kite kene marah ke.. ape ke..
mmg terlahirlah bohong sunat~ huhuhu
biasa terjadi..

bohong sunat slalu gak kite gune bila nak menyembunyikan kebenaran yg menyakitkan..
kunun2 nak menjaga hati.. kita melakukan bohong sunat.. perlu ke?
kdg2 tu perlu lah.. mmg perlu pon
tapi jgnlah sampai menyalah gunakan istilah 'bohong sunat' tu utk lari dr kebenaran
sebab kita kene sedar.. walau seperit manapun sebuah kebenaran itu..
ia akan berakhir dengan sebuah kemenangan.. insyallah..
=)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


ala.. aku bukan membebel.. aku ni tengah muhasabah diri jek..
aku bercakap sal diri aku.. teruk kan aku...
korang baik sgt ke??
hehehe...
kalau ye betul.. alhamdulillah...
tapi aku jahat... tapi aku tetap ader niat nak berubah =)
amin..

cume yg kite kene sedar.. percaya.. n selalu ingt..
hidup ni berputar2 hukum alam nya..

v
v
v
v

kalau arini kite tipu org.. esok luse.. kite kene tipu lagi teruk..
kalau ari ni kita khianat org.. esok luse kite kene khianat berganda2..
kalau arini kita tolong org.. esok lusa lagi banyak org tlg kite..

^
^
^
^

so.. buatlah satu kebaikan hari ini..
semoga kita akan dapat balasan kebaikan yg berganda kelak..
kalau bukan di dunia,, di akhirat sana.. insyallah =)

No comments: